Spel-historia – Historien bakom TV-spel & datorspel

Senast uppdaterad: 30 oktober 2023

När man blickar tillbaka på världens spelhistoria utan att titta för noggrant ser det ut som en spikrak utveckling till där vi är idag. På nära håll ser man att den lite mer har hoppat fram, två steg framåt har följts av ett steg bakåt, otroliga succéer har följts av bakslag. Det är också många innovatörer som varit före sin tid, som lanserat lösningar som världen inte riktigt varit redo för.

Som till exempel när japanska Nintendo under mitten av 90-talet lanserade systemet Satellaview som lät spelare ladda ner spel och nyheter till Super Famicon-konsolen. Systemet tog sig aldrig utanför Japan. Virtual Reality är ett annat exempel som var hett omtalat under samma tidsperiod, ofta gavs intrycket att det bara var en tidsfråga innan TV- och dataspel skulle vara synonyma med virtuella verkligheter. Det har inte hänt än. Eller den backlash som 1983 drabbade spelindustrin efter en period av enorm expansion. Ett steg bakåt som gick så långt att vissa spelutvecklare grävde ner tusentals exemplar av deras spel för att de helt enkelt inte gick att sälja. Men detta är att föregå saker. Det är bättre att börja från början. Så låt oss ta oss till allra första gången!

Historiens första datorspel

Vad som betraktas som det första egentliga dataspelet avtäcktes på en världsutställning i New York 1940. Det var en elektromekanisk spelautomat som kallades för Nimatron och byggde på ett antikt spel känt som Nim. Under det halvår Nimatron stod utställt ska fler än 50 000 människor ha spelat det och datorn ha vunnit ungefär 90 procent av matcherna.

Det skulle dock dröja ytterligare ett tag innan datortekniken utvecklats såpass att den blev tillgänglig för vanliga konsumenter. Nimatron förtjänar dock sin plats i spelhistoria som det första exemplet av sitt slag, speciellt om man ser det som en tidig version av arkadspel.

Spelhistoriens gryning – slutet av 1960-talet

Det första spelsystemet för hemmabruk byggdes som en prototyp under namnet Brown Box 1967. Konsolen behövde dock utvecklas ytterligare och kunde år 1972 släppas för försäljning som Magnavox Odyssey. Det var ett spelsystem som gick att koppla in till TV:n. Bland de väldigt enkla spelen fanns ett som gick ut på att två spelare kontrollerade varsin kub som jagade varandra på skärmen. Det gick också att spela ping pong, ett antal väldigt enkla sportspel och det klassiska brädspelet Dam.

Magnavox Odyssey var väldigt avancerat för sin tid, idag skulle nog många tycka att det var roligare att knacka in kommandon i det gamla operativsystemet MS-DOS (ni läsare som är gamla nog minns). Konsolen såldes ändå i runt 300 000 exemplar under de tre år den producerades – det ansågs dock vara ett misslyckande. Detta skylldes till stora delar på att människor ännu inte riktigt förstod vad TV-spel faktiskt innebar. Det skulle fler och fler få en förståelse i takt med att tekniken utvecklades under 1970-talet.

1970-talet gav oss datorspelens genombrott

Det första stora genombrottet i spel historia skulle komma mot slutet av 1970-talet. Mycket på grund av att det var under den perioden som tekniken för arkadspel utvecklades. Fler och fler restauranger, bowlinghallar och andra skaffade arkadspel av olika slag. Spel där besökare kunde tävla mot varandra i vem som fick högst poäng. En viktig ingrediens i sammanhanget var arkadspelens listor för high scores. Det vill säga att om man spelat tillräckligt bra så kunde man skriva in sina initialer på topplistan över de spelare som fått högst poäng och på så sätt sola i glansen av sin prestation tills dess att någon annan, bättre spelare överträffade en.

Arkadspel var på många sätt gnistan som bäddade för hemdatorns och hemkonsolernas och hemdatorernas genombrott. Människor fick ju då en bättre förståelse för vad TV-spel faktiskt var. Men innan TV- och datorspel för hemmabruk skulle explodera som fenomen saknades en teknisk innovation.

Atari startar TV-spelsåldern

Intels första mikroprocessor som lanserades mot mitten av 1970-talet gjorde det tekniskt möjligt att skapa mer avancerade spel än tidigare utan att det krävdes en fysiskt enorm dator för att köra dem. När samma typ av mikroprocessorer sedan gick att integrera i spelkonsoler för hemmamarknaden var succén inte långt borta.

Atari VCS betraktas ofta som konsolen som etablerade TV-spel för hemmamarknaden. Förutom att den var utrustad med mikroprocessor som gjorde den fysiskt lätthanterlig hade den också en annan innovation som skulle visa sig oumbärlig: möjligheten att spela externa spel via kassetter.

Space Invaders – TV-spelserans ground zero?

Space Invaders släpptes till Atari VCS 1980 och blev sanslöst populärt. När det gäller spel-historia är det få spel som är lika viktiga. I kölvattnet av Space Invaders sköt försäljningen av Ataris senaste hemdator Atari 2600 upp i höjden till hela 2 miljoner under 1980. Det var också runt den här tiden som TV- och dataspel började bli en populärkulturell kraft att räkna med. Flera magasin om TV-spel började ges ut vilket lade grunden till ett community.

På kort sikt ledde dock Ataris framgångar till ett bakslag. Efter att Space Invaders blivit enormt framgångsrikt ville mängder av bolag kassera in på den nya TV-spelsboomen. Detta ledde till överetablering och tillslut till att TV-spelsbranschen drabbades av en krasch 1983. Till stora delar var kraschen en följd av att det fanns för många bolag som utvecklade spelkonsoler samtidigt som kvaliteten på spelutbudet var för låg. På många sätt skulle branschen komma att räddas av spelarna själva.

Vic-20 och Commodore 64 gör entré

Vid 80-talets början hade tekniken för hemdatorer utvecklats såpass att de blivit tillräckligt billiga att personer med genomsnittslöner hade råd att köpa dem. De hade dessutom betydligt kraftfullare processorer än föregående generations spelkonsoler vilket öppnade upp för utveckling av nya typer av spel. Vic-20 och Commodore 64 skulle nu spela enorma roller i TV-spelens utveckling. De var inte bara kraftfulla med den tidens mått mätt, de gav också möjligheten för de som var intresserade och tålmodiga att börja koda egna spel. Tidningar om datorer och dataspel började publicera guider i kodspråket BASIC samt anordnade tävlingar där läsare fick skicka in spel och kod som de gjort. En generation duktiga spelprogrammerare såg dagens ljus varav en del av dem skulle komma att göra stort avtryck i världens spelhistoria.

Multiplayer och LAN-partyn

En del av de tidiga hemdatorerna hade också möjligheten att länkas samman i LAN-nätverk. Och med det började också de första multiplayer-spelen dyka upp, varav MidiMaze var ett av de första exemplen. I det kunde upp till 16 spelare koppla samman sina datorer och spela samtidigt. LAN-partyt var fött!

Ett något bredare genomslag för multiplayer-spel kom under början av 90-talet då titlar som Pathway to Darkness och Doom släpptes. Framför allt det senare skulle revolutionera spelmarknaden. Så kallade First Person Shooters-spel (förstapersonsskjutare), som Doom är, är en av de populäraste spelgenrerna idag. Doom var visserligen inte det första i sitt slag (inte minst Castle Wolfenstein var ett populärt tidigare exempel) men det var spelet som verkligen satte förstapersonsskjutare på kartan.

Från mitten av 90-talet och framåt ökade populariteten för multiplayer-spel i takt med att tillgången till internet ökade, samtidigt som kostnaden för att vara uppkopplad blev lägre och lägre. Från att ha varit någonting som man delade med vänner över privata nätverk är multiplayer-spel nu mötesplatser för människor över hela världen. Under lång tid var onlinespel nånting som bara de som spelade över dator hade tillgång till, idag är det en självklarhet att konsoler som Xbox och Playstation ska vara uppkopplade.

Den mobila spel-revolutionen

Nu har du nästan nått nutiden i den någorlunda korta historien om tv-spel och datorspel. Innan det är dags att någorlunda välgrundat gissa vad framtiden kan innebära för spel och gaming finns det dock ytterligare en spelrevolution att titta på: mobiltelefonen. De första spelen var oftast mycket enkla och påminde om de spel från 70-och 80-talet, exempelvis klassiska Snake-spelet som först dök upp i Nokia 6110 1998.

När smartphones först dök upp under 2007 öppnades marknaden upp för mobilspel. Rent speltekniskt sett representerade smartphones sina egna unika utmaningar för spelutveckling. Å ena sidan var de bästa mobilspelen en återgång till enklare lösningar som inte krävde alltför stor processorkraft, å andra sidan någonting nytt i det att de skulle spelas på touchscreen. Enkla mobilspel som Candy Crush och Angry Birds har dragit in enorma summor under det senaste decenniet. Men även mer komplexa multiplayer-spel som Clash of Clans har rönt stora framgångar.

Var är världens spelhistora på väg?

Det är såklart väldigt svårt att sia om vad som är nästa steg inom spel-historia, men det går i alla fall att göra några välgrundade gissningar. Virtual Reality var väldigt omtalat under några år på 90-talet och början av 00-talet. Då var tekniken dock både för dyr och oraffinerad för att VR skulle få något brett genombrott. Kanske ser det bättre ut på den fronten inom den närmsta framtiden, speciellt när det idag är mycket bättre priser på saker som VR-glasögon. Facebook köpte VR-företaget Oculus 2014 och arbetar nu för att utveckla ett så kallat ”meta-universum”, en spelvärld som med stor sannolikhet kommer vara VR-kompatibel. Under de senaste åren har även bland annat Sony varit någorlunda framgångsrika i lanseringen av en VR-hjälm till deras Playstation, även om det riktigt breda genombrottet inte riktigt infunnit sig.

Artificiell intelligens är ett annat område som utvecklats mycket på senare tid och som kommer appliceras på olika sätt inom dataspel. Inte minst genom tolkning av röstkommandon. Det går till exempel att tänka sig att du inom en snar framtid kommer att kunna kommunicera med spelkaraktärer med röstkommandon via din VR-hjälm och på så sätt få en spelupplevelse som känns som ingenting annat du har kunnat spela hittills. Det är bara några av alla de saker som vi kan komma att se i framtiden!

Vad det blir i slutändan återstår att se. Vilka spel hoppas du få se mer av i framtiden? Och har du något gammalt favoritspel som du gärna återkommer till? Skriv gärna en kommentar!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen